Sansesti Hurdal
Lyd og lysinnstallasjoner av bl.a. Jo Wang og poesi av Bertrand Besigye og Marcus Midre’ gjør Sansestien til en helt unik opplevelse der man kan oppleve både kunst og natur med alle sansene. Sansestien er finansiert gjennom midler fra Sparebankstiftelsen og kurator for Sansestien er Dhita Siauw.
Sansesti i Hurdal
Lyd og lysinnstallasjoner av bl.a. Jo Wang og poesi av Bertrand Besigye og Marcus Midre’ gjør Sansestien til en helt unik opplevelse der man kan oppleve både kunst og natur med alle sansene. Sansestien er finansiert gjennom midler fra Sparebankstiftelsen og kurator for Sansestien er Dhita Siauw.
Sansestien har også verker fra flere kunstnere som på hver sin måte har bidratt til å gjøre kjente kunstskatter og eventyrfigurer tilgjengelig ved å bruke andre sanser enn synet. Deriblant har den svenske skulptøren Jackie Persson ”tatt trollet ut av eventyret” og har laget noen av Th. Kittelsens kjente illustrasjoner om til betongskulpturer.
Studio recording session Green Isac
On April 3rd, Green Isac Orchestra recorded 3 tracks live at Lydkjoekkenet Studio in Oslo. The session was also filmed by photographers Baard Henriksen and Per Sollerman
Jo nursing his 40 year old Mellotron 400
Green Isac Orchestra:
Morten Lund - guitar , live sampler & dulcimer,
Andreas Eriksen-percussion & electronics,
Tov Ramstad - cello & el.ukulele,
Frode Larsen- percussion,
Jo Wang - piano, clavia nord & mellotron.
Kosmoratik CD "Gravitation"
Jo Wang medvirker på mellotron på denne utgivelsen. Musikken til Kosmoratik har blitt beskrevet som symfonisk pop, hvor flotte vokalharmonier, akustiske gitarer, strykekvartett og obo integreres med en klassisk rockeband tilnærming. Gruppa beveger seg lett mellom flere sjangre. Det er nakent og åpent, men samtidig melodiøst og storslått, med inspirasjon fra både singer/songwriters og progressiv rock.
Anmeldelser
"Det første som slår enn med denne utgivelsen, er lyden. Varm klang og åpent lydbilde som virkelig får hvert instrument og lydkilde til å stå på egne ben, samtidig som de utgjør en helhet"
(Musikk fra Norge)
"Resultatet er et popalbum for et voksent publikum, med en sofistikert lydproduksjon som heller mer mot 80-tallet enn 70-tallet, ispedd mindre elementer av melodisk og symfonisk progrock."
(VinylKnuts blogg)
"Kosmoratik with a debut album that explores music full of strings, delicacy and influences from Pink Floyd and Nick Drake. A very groovy seventies album filling the blackboard with heartfelt melodies. A highly recommendable disc. "
(AmarokProg,FR)
"One of the best debuts it’s been my pleasure to experience for some time. Whilst sounding fresh and inventive, their music has its groundings in the late 60’s/early 70’s, an era when psychedelic rock was evolving into early progressive rock and singer-songwriters were in their apogee. "
(Geoff Feakes/DPRP,NL)
"References are the likes of Pink Floyd, The Beatles, Caravan, indie pop and cool jazz. The sound is excellent breezy cool. The songs are all very good. The band and this album are sailing very close to being great. But they are not quite there yet. This band has something going on and I really hope we will hear a lot more from them."
(The Sound of Fighting Cats)
"From the meaningful pop sonority of “The Beatles”, and from the progressive and folk bands of the early 70’ with a pinch of modern Pop-Rock."
(Progressive Rock and Progressive Metal, Brazil)
"It is quite a while since the last time I got hands on a work so minimalistic and potent at the same time"
(Sinfomusic, Spain)
Sansesti Hurdal
Lyd og lysinnstallasjoner av bl.a. Jo Wang og poesi av Bertrand Besigye og Marcus Midre’ gjør Sansestien til en helt unik opplevelse der man kan oppleve både kunst og natur med alle sansene. Sansestien er finansiert gjennom midler fra Sparebankstiftelsen og kurator for Sansestien er Dhita Siauw.
Sansesti i Hurdal
Lyd og lysinnstallasjoner av bl.a. Jo Wang og poesi av Bertrand Besigye og Marcus Midre’ gjør Sansestien til en helt unik opplevelse der man kan oppleve både kunst og natur med alle sansene. Sansestien er finansiert gjennom midler fra Sparebankstiftelsen og kurator for Sansestien er Dhita Siauw.
Sansestien har også verker fra flere kunstnere som på hver sin måte har bidratt til å gjøre kjente kunstskatter og eventyrfigurer tilgjengelig ved å bruke andre sanser enn synet. Deriblant har den svenske skulptøren Jackie Persson ”tatt trollet ut av eventyret” og har laget noen av Th. Kittelsens kjente illustrasjoner om til betongskulpturer.
Studio recording session Green Isac
On April 3rd, Green Isac Orchestra recorded 3 tracks live at Lydkjoekkenet Studio in Oslo. The session was also filmed by photographers Baard Henriksen and Per Sollerman
Jo nursing his 40 year old Mellotron 400
Green Isac Orchestra:
Morten Lund - guitar , live sampler & dulcimer,
Andreas Eriksen-percussion & electronics,
Tov Ramstad - cello & el.ukulele,
Frode Larsen- percussion,
Jo Wang - piano, clavia nord & mellotron.
Kosmoratik CD "Gravitation"
Jo Wang medvirker på mellotron på denne utgivelsen. Musikken til Kosmoratik har blitt beskrevet som symfonisk pop, hvor flotte vokalharmonier, akustiske gitarer, strykekvartett og obo integreres med en klassisk rockeband tilnærming. Gruppa beveger seg lett mellom flere sjangre. Det er nakent og åpent, men samtidig melodiøst og storslått, med inspirasjon fra både singer/songwriters og progressiv rock.
Anmeldelser
"Det første som slår enn med denne utgivelsen, er lyden. Varm klang og åpent lydbilde som virkelig får hvert instrument og lydkilde til å stå på egne ben, samtidig som de utgjør en helhet"
(Musikk fra Norge)
"Resultatet er et popalbum for et voksent publikum, med en sofistikert lydproduksjon som heller mer mot 80-tallet enn 70-tallet, ispedd mindre elementer av melodisk og symfonisk progrock."
(VinylKnuts blogg)
"Kosmoratik with a debut album that explores music full of strings, delicacy and influences from Pink Floyd and Nick Drake. A very groovy seventies album filling the blackboard with heartfelt melodies. A highly recommendable disc. "
Between Fingertip & Key released
The Album contains solo recordings where combination of recorded speech/electronics is improvised upon playing a prepared piano. The prepared piano is recorded first take only. Phrases revealing bad technics or microphone stands accidentally hit to the studio floor is all recorded.
Microphones is pointed as near as possible towards the piano keyboard it selves. This cause the sound of my fingertips hitting the keyboard to take important place in the musical picture.
Etnotronica på Kampen Bistro 5/2-2012 kl. 21.00
Søndag 5. februar er Per Willy Aaserud gjesteartist. Trompetisten har har jobbet som utøvende scene- og studiomusiker siden 1991. Silje Nergaard, Carla Bley, Steve Swallow, D’Sound, Niko Valkeapää, Tord Gustavsen, Ole Paus, Mari Boine, Jim Stärk og Bjørn Klakegg Kvartett er noen få av de han jobber med. Aaserud har medvirket på mer en 100 CD-innspillinger, samt konserter i inn og utland, fjernsyn og radio. Han mottok i 2006 den Estiske Spellemannprisen for platen Going North med Toomas Rull og Frode Barth. Også samarbeidene med Niko Valkeapää (2004), Geirr Lystrup og Hege Rimestad (2004), og Lars Bremnes (2007) resulterte i Spellemannpriser.
Green Isac Orchestra:
Morten Lund - gitar og indisk fjelldulcimer,
Andreas Eriksen-perkusjon og elektronikk,
Tov Ramstad- cello og el.ukulele,
Frode Larsen- perkusjon,
Jo Wang-keyboards.
Med:
Per Willy Aaserud - Trompet & elektronikk
Papirbredden i Drammen 23/11
På Papirbredden kan du i perioden 23. november til lille julaften oppleve utstillingen I Refuse to be Your Enemy. Utstillingen omhandler temaer som ikkevold, humanisme og dialog og er en hyllest til alle som arbeider for fred og en håpefull fremtid.
En uke etter 22. juli, da rosene var i ferd med å visne på Rådhusplassen i Oslo, reiste I Refuse to be Your Enemy seg. Dette bærer utstillingen preg av den dag i dag. På Papirbredden kan du blant annet lese et kjærlighetsbrev til hovedstaden vår:
Dear Oslo,
As the rose petals are swept away, and we set off in quest of normality, We hope this exhibition can remind you of the strength of the choices you have made in the last few days —to not let hatred overpower love, and to meet the insanity of terror with humanity and dignity.
That is what this exhibition is about. People like you. People who refuse to be each other’s enemies. People who realize that sustainable peace will not be obtained through brute force or supreme military power, but only through nonviolent means. People who see that ‘an eye for an eye makes the whole world blind.’
Etnotronica på Kampen Bistro søndag 30.10 kl. 21.00
I tiden fremover vil Green Isac realisere konseptet "Etnotronica" på Kampen Bistro. Basert på Green Isacs musikalske ideer presenteres artister fra den alternative musikkscenen, i egne uttrykk, eller i samspill og improvisasjon.
Green Isac Orchestra byr på en reise inn i sin etnotroniske verden hvor ambiente flater og suggererende rytmer danner fundamentet for improvisasjon og eksperimentering.
På søndagens konsert er Said Dibaj gjesteartist. Multiinstrumentalistens verktøy denne kvelden er bouzouki, gitar og vokal.
Green Isac Orchestra: Morten Lund - gitar og indisk fjelldulcimer, Andreas Eriksen-perkusjon og elektronikk, Tov Ramstad- cello og el.ukulele, Frode Larsen- perkusjon, Jo Wang-keyboards.
I Refuse To Be Your Enemy
Norges Fredslag inviterer til verdens første interaktive utstilling for fred på Rådhusplassen i Oslo i sommer. Utstillingen viser mennesker fra Israel og Palestina som gjennom ikkevoldelige metoder kjemper for fred og for å bygge en trygg fram tid for seg selv og sine barn. Ved hjelp av foto, film, lys, lyd og interaktive telefonlinjer gir vi ordet til disse menneskene som ofte ikke blir hørt i mengden av stemmer som proklamerer krig, opprustning og terror. Dette er mennesker som velger å bruke seg selv, sitt hjem, sin stemme og sine handlinger som våpen. Selv om de kjenner konflikten på kroppen hver dag, nekter de å få fiender. Utstillingen er tonsatt av Jo Wang
Utstillingen Rådhusplassen i Århus 1. Juli 2011
I utstillingen har 18 av landets dyktigste fotografer tolket hvordan verden ser ut fra perspektivet til svaksynte personer. Noen svaksynte ser verden som en tunnel der bare senteret er synlig. Andre ser kun det som er rundt – mens midten fortoner seg som en mørk flekk. – Jeg tror mange tenker at hvis du er synshemmet så er verden helt svart, som å lukke øynene. Men slik er det ikke. Vår verden er verken svart eller grå. Ved å gjenskape synsoppfatningen til blinde og svaksynte gjennom fotokunst, kan omverdenen få et innblikk i hva vi faktisk ser, sier leder for prosjektet Dhita Siauw, som selv er sterkt svaksynt. I tillegg har Munch-museet lånt ut trykk av bilder som Edvard Munch malte da han hadde synsproblemer. Munch skildrer hvordan flekker i synsfeltet dekker over deler av synsfeltet. Dette er bilder som er lite kjent for publikum.
Green Isac - Concert
Lørdag 19. mars 2011,
Skippergata 30, Oslo
- there will be an unique opportunity to experience Green Isac live. The line-up for this very special occasion will be: Tov Ramstad - cello, Jo Wang - keyboards, Frode Larsen - percussion, Morten Lund - guitar and indian mountain dulcimer, Andreas Eriksen - percussion and electronics..
Mer enn ingenting i Trondheim
Utstilling i Trondheim
Stykket inneholder en sats med 5 stemmer (A1-A5) samt 5 frigjorte solopartier (B1-B5).-Frigjort i den forstand at de fremføres samtidig, men i en fysisk avstand som rent styrkemessig blir for stor til noe særlig samspillende effekt hos lytteren oppstår. Hvert glassmonter (10 stk) avspilles en stemmene eller soloparti. Alle montre/stemmer avspilles i synkront og i takt via digitalteknologi. Uten mennesker tilstede er altså hele utstillingen i stillhet. Hver stemmes volum trigges av en persons fysiske tilstedeværelse i monterets umiddelbare nærhet. Dette gjøres ved bruk av bevegelsefølsomme releer. Releenes virkeområde stilles inn slik at trigging skjer når en person nærmer seg monteret og lyd slippes ut av høyttalerne. Releet har også en forsinkelsesfunksjon slik at lyd slippes igjennom inntil 20 sekunder etter at personen ikke lenger er i trigger-område. B stemmene i den ytre sfære trigges på samme måte, men her er altså avstanden til andre montere så stor at overhøring blir lav/ubetydelig. Samtlige B stemmene er forskjellige typer elektronisk manipulerte versjoner av tilhørende A stemme. Stykket er arrangert i to sfærer som fysisk er i nøye plassert.